Kina 2013

Et Yangtze-krydstogt i den vestlige del af Sichuanprovinsen, med start i verdens største by Chongqing med 33 millioner indbyggere, over Fengdu - De Tre Kløfter - Shennongfloden - Wushan - Verdens største dæmningsanlæg - Yichang til kinesisk nytår i Wuhan. Herfra med højhastighedstog til ( Kinas Venedig ) kanalbyen Suzhou og derfra videre til Shanghai, der må være et billede af det nye Kina.

Vores 10½ timers lange flyvetur gik over Finland og til bjergbyen Chongqing. Her besøgte vi først Zoologisk Have, derefter var der tid til et lille kig på storbyen Chongqing. Efter frokost gik turen til pladsen ved rådhuset, som er en kopi af Himlens Tempel i Beijing. Her ligger de Tre Kløfters Museum, som vi besøgte. Vi kørte med bus ned til floden og Victoria Cruises kajplads, hvor vi gik ombord på skibet Victoria Sophia. Her blev vii installeret i vores kahyt med egen lille balkon. Næste morgen lagde vi til kaj i Fengdu, kørte med små busser op til Spøgelsesbyen, Ghost City, som ligger på Mingbjerget. Op ad bjerget ligger templerne på rad og række med mængder af statuer og udskårne dæmoner. 16.15 holdt kaptajnen velkomstreception med snacks og russisk champagne. Efter aftensmaden vistes et flot Dynasty Show med besætningen fra skibet der kunne meget mere end deres daglige job som tjenere m.m.

Vi sejlede gennem Qutang Kløften med de op til 900 m høje bjerge på begge sider af floden.

Senere lagde vi til i Badong, hvor vi entrede en mindre båd med motor og derefter gik vi i 5-6 endnu mindre både, som blev roet/staget frem af 4 mand op ad Shennong Stream. Her var der utroligt smukt og meget frodigt og grønt mellem de høje klippevægge, hvor vi også så hængende kister.

Vi kørte med bus ud for at se den gigantiske dæmning over Yangtzefloden. Det er verdens største dæmning og også verdens største kraftværk. Det har en kapacitet svarende til 18 middelstore atomkraftværker. Mere end en million mennesker blev tvangsflyttet til nyopførte byer langs Yangtze, inden vandstanden blev hævet med over 100 meter. Hovedformålet med De Tre Kløfters Dæmning var ikke at lave elektricitet, men at kunne regulere vandstanden i floden og derved undgå de mange tilbagevendende oversvømmelser. Ved oversvømmelserne blev over en femtedel af Kinas befolkning berørt, og mange druknede og millioner af boliger blev ødelagt.

Vi kørte med bus de små 300 km gennem den kinesiske civilisations vugge til millionbyen Wuhan, der er hovedstad i Hubei-provinsen og er et knudepunkt for handelen op og ned ad Yangtze. Det var Kinesisk nytår, der er den største festdag i Kina. Det kunne vi især se i Chanchung Taoist Tempel, hvor der var ekstra mange mennesker. Vi besøgte også det berømte buddhistiske Guiyuan-tempel, der er fra 1658 og dækker et areal på næsten 47.000 m2. Templet er ikke et museum, men det bliver brugt af munke og moderne kinesere, som kommer og knæler i bøn til Buddha midt i strømmen af turister.

Vi kørte herefter med højhastighedstog ( 325 km/t ) til kanalbyen Suzhou.

Suzchou er Kinas silkehovedstad. Her besøgte vi et silkespinderi, hvor arbejdende kvinder ved maskinerne trak silketråde af kokonerne. Frokosten spiste vi i spinderiets restaurant. Herefter kørte vi til Suzchou Museum, der er tegnet af den amerikansk-kinesiske arkitekt I.M. Pei, som også har tegnet glaspyramiden ved Loure. Vi besøgte Fiskerens Have, der er et miniaturelandskab skabt af en aristokrat under Mingdynastiet. Efter aftensmaden gik vi ned til den store kanal. Her steg vi om bord på en kanalbåd og fik en stemningsfuld sejltur gennem det gamle Suzhou.

Vi fortsatte næste dag mod Shanghai, der med sine 23 millioner indbyggere er en af Kinas største og tættest befolkede byer. Her findes Kinas største varehuse og mest moderne industrier. Vi besøgte Jin-Mao-Bygningen, der blev bygget i 1999, den er 421 meter høj og med 88 etager. Elevatoren kørte os helt op med 9 meter i sekundet. Desværre var det meget diset, så vi fik ikke så meget ud af den flotte udsigt derfra. Senere var vi en tur på Shanghai Museum, hvor vi så noget af Kinas bedste kunst og kunsthåndværk.

Kinesisk mad smager godt, men hvad er det lavet af? Man skal nok ikke altid spørge.

Mennesker vi mødte på Kinaturen.

John Person

Kina 2013