Lago Maggiore 2011

Rothenbourh: På Tysklands smukkeste ferierute ligger Rothenburg ob der Tauber, en lille by med stor berømmelse. Der findes ingen andre steder, hvor middelalderen er bevaret så godt som netop her. Er mon tiden er gået i stå? Det skulle man tro, når man som vi, slentrede gennem den gamle bydel med de urgamle huse, hyggelige pladser og kroge, tårne, fontæner, porte, forsvarsanlæg, lagerbygninger og vinstuer, kunne man måske godt tro det.

Billeder fra forskellige ture omkring Lago Maggiore som f.eks Isola Bella med det flotte palads og park / Fiskerøen Isola Pescatori med mange små stræder og boder / Isola Madres smukke have, hvor påfugle spadserede frit omkring blandt de mange sjældne planter / Orta San Guilio, hvor den gamle bydel stammer helt tilbage fra middelalderen / det grønne område Sacre Monte di San Francesco med de 20 kapeller. Vinsmagning på et af de lokale vinhuse midt i Piemonte - det kendte vindistrikt / Italiensk marked i Luino i øsregnvejr / Lugano søen / flot sejltur på Lago Maggiore til Locarno i Schweiz, hvor vi nød bjergene fra søsiden / med toget Lago Maggiore Ekspressen til den skønne italienske by Dommodossola, som var en fascinerende rejse gennem bjerge, dale og slugter.

Fra hotellet, kunne vi se over på et spændende bjerg, på den anden side af søen, "Monte Sasso del Ferro" og vi besluttede os for at gå helt derop i 1062 meters højde. Vi ville udfordre os selv, med en god dag i naturen, vi sejlede fra Intra til Laveno. Men allerede på vejen fra skibet op til svævebanen, blev 8 reduceret til 4, da "mormor" hellere ville se på byen. Erik, Kaj og jeg valgte at tage svævebanen og nyde turen derop, Tina, Marianne, Knud og Bent holdt dog fast ved beslutningen og gik op. Efter 2 timer nåede de to første op, og efter endnu 1½ time var vi atter samlede. Ejeren af sportsbutikken på toppen var synligt imponeret over, at nogle havde taget turen til fods, (det skete vist ikke hver dag), for vejen var mange steder ikke eksisterende. Alle "bjergbestigerne" blev de modtaget med en velfortjent stor kold fadøl og stående klapsalver. Vi nød den storslåede panoramaudsigt fra toppen, inden vi tog svævebanen ned til Laveno.

På hjemvejen gennem Schweiz kom vi til kanton Schaffhausen. Her danner Rhinen Europas største vandfald, der er 150 meter bredt og 23 meter højt. Her løber der om sommeren ca 600000 liter vand pr. sekund. Scoopet er så, at man kan blive sat af ude på den lille klippeformation, så man kan stå midt ude i vandfaldet med fossende vandkaskader på begge sider. Vi sejlede helt tæt på vandfaldet, her kunne vi så åbne sindet og tage imod et lydinferno - den samme konstante, brusende og buldrende rytme, som man også kunne høre for over 16.000 år siden.

På hele sejlturen, var er der en flot udsigt til " Schloss Laufen ". Det gamle slot udgør i dag et vandrehjem og en restaurant.

Sommerturen 2011 gik til Lago Maggiore i det nordlige Italien. Her er bare så smukt! Palmerne gror ved søen, samtidig med at der er udsigt til sneklædte alpetinder. På vejen til Italien besøgte vi Rothenburg ob der Tauber. Vi tog med båd til Borromeoøerne, Isola Bella, Isola Pescatori og Isola Madre. En anden tur gik til Orta San Guilio med de 20 kapeller dedikeret til Frans af Assisi. Vi var på italiensk marked i Luino, kørte langs Luganosøen til Lugano. Sejlede en dag fra Intra til Locarno i Schweiz, hvorfra kørte vi med Lago Maggiore Ekspressen til den gamle by Domodossola. En meget flot tur fra Laveno (nogle til fods andre med svævebanen) op til Sasso del Ferro, hvorfra der er en skøn udsigt over Alperne. På hjemvejen oplevede vi Rheinfall Schaffhausen.